zastosowania, użytkowanie, ładowanie

Porównanie akumulatorów kwasowo-ołowiowych z płynnym elektrolitem z akumulatorami żelowymi w motoryzacji

Przez wiele lat kwestia wyboru odpowiedniego akumulatora ograniczała się do doboru odpowiednich parametrów określonych przez producenta. Dziś, gdy na półkach stoją różnego rodzaju akumulatory o tajemniczych oznaczeniach sprawa nie wydaje się taka prosta. Ale tylko pozornie.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe z płynnym elektrolitem
Akumulator kwasowo-ołowiowy z płynnym elektrolitem jest najpopularniejszym typem akumulatora rozruchowego. W motoryzacji jest powszechnie stosowany w niemal wszystkich rodzajach pojazdów, m.in. w samochodach osobowych, ciężarowych, motocyklach, czy ciągnikach.

Zalety: Do zalet „standardowych” akumulatorów należy zaliczyć stosunkowo niską cenę i wysoką wartość prądu rozruchowego. Należy jednak pamiętać, że utrzymywanie stanu całkowitego, lub częściowego rozładowania takiego akumulatora w dłuższym czasie prowadzi do zakwaszenia, co nieodwracalnie obniża parametry i znacząco zmniejsza trwałość.

Wady: Do typowych wad akumulatora kwasowo-ołowiowego należy ryzyko wspomnianego zakwaszenia poprzez częste głębokie rozładowania, oraz konieczność regularnego kontrolowania poziomu elektrolitu. Dłuższe użytkowanie z jego niedoborem prowadzi do skrócenia żywotności akumulatora.

Akumulatory żelowe
W tym typie akumulatora płynny elektrolit zastąpiony został specjalnym żelem powstałym z wymieszania kwasu siarkowego z krzemionką. Wielu kierowców zastanawia się nad zastosowaniem go w swoim samochodzie, ale mimo wielu zalet, nie jest to polecane rozwiązanie chociaż są wyjątki.

Zalety: Akumulatory żelowe posiadają wiele zalet w stosunku do kwasowo-ołowiowych z płynnym elektrolitem. Po pierwsze mogą być ustawiane w dowolnej pozycji, są odporne na głębokie przechyły, a nawet na krótkotrwałą pracę w pozycji odwróconej, Po drugie elektrolit w formie żelu nie paruje, nie trzeba go uzupełniać i co istotne ryzyko wycieku jest bardzo niskie nawet w przypadku uszkodzenia mechanicznego. Po trzecie akumulatory żelowe są odporne na wibracje i wstrząsy. Wytrzymałość cykliczna jest o ok. 25% większa, niż w akumulatorach kwasowo-ołowiowych.

Wady: Podstawową wadą akumulatorów żelowych jest niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów, zwłaszcza w niskich temperaturach. Przez to nie znajdują zastosowania w samochodach jako akumulatory rozruchowe.

Zastosowanie: Akumulatory żelowe, jako jednostki rozruchowe, znalazły zastosowanie w motoryzacji, najczęściej w jednośladach, gdzie prądy rozruchowe są o wiele mniejsze, a eksploatacja przebiega w okresie letnim, a pozycja pracy może znacząco odbiegać od pionu. W samochodach rajdowych (bezpieczeństwo) , w autach z systemem start/stop jako dodatkowy akumulator. Ponadto stosowane na jachtach i łodziach. Sprawdzają się też doskonale jako jednostki stacjonarne, np. w przyczepach kempingowych, kamperach, czy jako akumulatory pomocnicze w samochodach terenowych.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Partner: Akumulatory żelowe | Na WordPress | Elegant Themes